Wybór odpowiedniej agencji reklamowej to kluczowy krok w budowaniu skutecznych kampanii marketingowych. Jednak zanim podpiszesz umowę, warto już na etapie ofertowym ocenić potencjalną współpracę. Jak to zrobić? Wszystko zaczyna się od dobrze przygotowanego briefu.
Brief to dokument, w którym marka przedstawia swoje potrzeby, cele i oczekiwania wobec agencji reklamowej. Dobrze skonstruowany brief pozwala agencji zrozumieć specyfikę marki, jej wartości, grupę docelową, mocne i słabsze strony. Określa też konkretne zapotrzebowanie - np. na roczną całościową obsługę kreatywną; na kampanię świąteczną w digitalu; na organizację, key visual i formaty video dla komunikacji loterii promocyjnej lub na jednostkowe, wyrywkowe zlecenie, np. na scenariusz i produkcję reklamy radiowej. Oczywiście agencja reklamowa zapoznaje się z briefem, ale tutaj ważne jest to, ….i. Na tym etapie zaczyna się ocena przyszłej współpracy.
Aby ocenić agencję, należy przekazać jej informacje o Twojej marce oraz konkretne wytyczne dotyczące zadania. W briefie powinny znaleźć się:
Cele kampanii reklamowych – jasno określ, co chcesz osiągnąć (np. zwiększenie sprzedaży, budowanie świadomości marki, rebranding), wskaż też na obszary kreatywne i mediowe, w których oczekujesz propozycji (np. nowa platforma komunikacji, kampania sezonowa w digitalu, kreatywny LP, loteria promocyjna, spot video, etc).
Grupa docelowa – opisz swoich klientów, ich potrzeby i preferencje.
Zasoby i ograniczenia – określ budżet, czas realizacji, dostępne materiały.
Wyróżniki marki – co odróżnia Twoją ofertę od konkurencji?
Kontekst rynkowy – krótki opis branży i sytuacji konkurencyjnej.
Czynniki dodatkowe - np. otwartość na korzystanie przez agencję z możliwości AI, kreacje niestandardowe, np. video FOOH, etc.
Jeżeli jesteś mniej doświadczonym marketerem, sama agencja reklamowa może pomóc Ci w zdefiniowaniu celów oraz wyborze obszarów komunikacji. Wówczas wspólnie, na etapie rozmów doprecyzujecie i uzupełnicie brief.
Im lepiej przygotowany brief, tym celniejsza i zgodna z oczekiwaniami odpowiedź kreatywna agencji. Jednak nim ona nastąpi, bądź otwarty na debriefing.
To moment, w którym agencja reklamowa i klient wspólnie analizują dokument, aby upewnić się, że obie strony mają takie samo rozumienie celów, oczekiwań i założeń projektu. Agencja przedstawia swoje pierwsze spostrzeżenia, czasem wątpliwości. Warto znaleźć czas na taką komunikację, gdyż pozwala ona na zmniejszenie ryzyka późniejszych nieporozumień.
Porozmawiajmy o kampani reklamowej dla Twojej marki
Wybierz formę kontaktu w zależności, na jakim etapie planowania kampanii reklamowej obecnie się znajdujesz:
Po pewnym czasie agencja reklamowa przedstawia swoją propozycję. W zależności od wymagań briefu, prezentacja będzie obejmować przedstawienie agencji, strategię komunikacji, rozwiązania kreatywne, plan mediowy oraz kosztorys. Oczywiście nie zawsze będą to tak rozbudowane prezentacje - wszystko zależy od Twoich potrzeb i wymagań, które zawarłeś w briefie. Jak ocenić wartość prezentacji i pomysłów agencji reklamowej?
Oceń czy oferta odpowiada na założenia i cele zawarte w briefie i jest odpowiedzią na przedstawione w nim wyzwania. Czy czujesz, że agencja zna i rozumie Twoją branżę?
Agencja reklamowa powinna zaprezentować oryginalne, innowacyjne podejście. Czy agencja korzysta z najnowszych rozwiązań, na przykład czy potrafi właściwie wykorzystać narzędzia AI? Zwróć jednak uwagę czy propozycje kreatywne odpowiadają charakterowi Twojej marki i specyfiki grupy docelowej oraz czy kreatywność idzie w parze z realizmem produkcyjnym?
Dobrze, żeby oferta była szczegółowa i przejrzysta. Oceń czy budżet jest czytelnie przedstawiony, harmonogram prac sensowny, a agencja wskazuje konkretne KPI, które będą wyznacznikiem jej działań.
Już na etapie ofertowym można przewidzieć, jak będzie wyglądać późniejsza współpraca z agencją reklamową. Czy zespół jest responsywny i otwarty na pytania, czy wykazuje zainteresowanie Twoją marką i entuzjazm wobec projektu? Tutaj mała podpowiedź: nie rezygnuj z możliwości poznania agencji “na żywo”, w jej siedzibie lub na spotkaniu online. Samo przesłanie propozycji pozbawi Cię szansy na bliższe poznanie zespołu i ich kultury pracy.
Sprawdź, jak agencja kreatywna reaguje na zmieniające się wymagania. Czy jest gotowa na szybkie poprawki lub dostosowanie strategii. Oczywiście takie sprawdzenie powinno odbyć się z uszanowaniem biznesowych i przetargowych standardów, czyli np. istotna zmiana wymagań nie zostanie zakomunikowana w możliwie ostatnim momencie bez wydłużenia czasu na złożenie oferty.
Poproś o kontakty do innych klientów agencji. Opinie osób, które miały już okazję współpracować z firmą, mogą dostarczyć cennych informacji.
Dobrze poprowadzony proces wyboru agencji reklamowej to inwestycja, która zaprocentuje skutecznymi kampaniami i budowaniem silnej marki. Pamiętaj, by zwracać uwagę na:
Jakość odpowiedzi na brief
Kreatywność
Transparentność oferty
Podejście do komunikacji i współpracy.
Potrzebujesz nowej agencji kreatywnej? Skontaktuj się z nami - zrealizowaliśmy dziesiątki kampanii reklamowych, loterii promocyjnych i akcji konsumenckich, a nasi Klienci powierzają nam kolejne briefy. Wiemy, jak pomóc także Twojej marce!